söndag 19 december 2010

manmotman/fågelmotfågel



Denna lilla fågel är en smyrnakungsfiskare. Göllig va?! Den andre är en pojke med glanshår.

Visste ni att kungsfiskarens näbb har inspirerat utformningen av framdelen på sådana där jättesnabba tåg? Jo, för precis som fågeln måste kunna dyka ner i vattnet utan att näbben bryts måste tågen kunna åka in i tunnlar (där luften blir som en "vägg") utan att tågnosen bryts. Och Det är just Kungsfiskaren själv som sitter på de rätta näbb-proportionerna!

Källa: Chalmers förel. så det måste ju stämma.

Välkommen, välkommen till faktabloggen.

Sen är det gjort i akvarell, a4 (plus photoshop i de två översta, men det kan nog skådas även av ett ovant öga)


7 kommentarer:

  1. Den här är en av mina favoriter! Gillar fågeln. Gillar faktan. Det ska jag komma ihåg. Fakta och målingsblogg tycker jag låter som en bra kombo.

    SvaraRadera
  2. tack bästa Ferferi! Ja, det känns som att målgruppen kan bli bredare då. Eller smalare... :)

    SvaraRadera
  3. Här kommer mer fakta om kungsfiskaren, kommer du ihåg att du har sett en i "Artigs vassränna" inte långt från sommarstugan? Kungsfiskaren satt på ett räcke ner till vattnet och du var 8 år. Det är nog därför du målar den ... Pojken kommer jag inte ihåg, men han kanske satt i trappan. Karin Maria

    SvaraRadera
  4. Det är märkligt, fråga mig vad jag gjorde förrgår och jag har ingen aning, men såna här grejer memorerar jag hur lätt som helst. Haha, fåglarnas faceoff är nästan mer badass än männens =) Snyggt snyggt!

    Du, tänkte fråga vad det är för Macbook du har? Önskar mig en sån i julklapp, vet du exakt vad den modellen heter och hur många tum den är?

    Kram!

    P.S. Mysigt att träffa syrran idag kan jag tänka? =)

    SvaraRadera
  5. WOW!!! Superhärlig, gillade den jättemycket. Vill också ha glanshår :) Den förel. kommer jag ihåg. Men din återspegling var ännu mer inspirerande <3 Bruur

    SvaraRadera
  6. Shit vad glad jag blir att ni gillar!!

    Mor: Klart det är därfö, den händelsen om någon har format mig som människa!

    Anna: hihi taaakk! Vet att du kommer bära med dig detta:)) Ja, eller hur är fåhlarna mer agro. Pöjkarna ser bara tjuriga ut. Ja, syrran är brun och glad:) Hon meddelade dig fakta hörde jag. Lyllo dig som kanske får en nyyy av tomten!

    Broder-E: Tack gosan! Du som har sån glans redan, fino! Haha jag tänkte på hur du skulle formulerat dig, min absolut mest pedagogiska vän.<3

    SvaraRadera
  7. Jag kommer också ihåg att någon kallade Skäggdoppingen för Anka...?! på den föreläsningen. En 60 talist med superminne, Karin Maria

    SvaraRadera